Välkomna till Urbans lärarblogg

Välkomna till Urbans lärarblogg!

Här kommer ni kunna ta del av planeringar, information, hitta bra länkar, se instruktionsfilmer osv.

Med andra ord så är denna sida till för både elever och föräldrar.

Till höger så finner ni:

Länkar - Här kan ni bland annat komma åt LPPs, bedömningar samt andra nyttiga länkar. Vill ni öppna länken i en ny flik eller ett nytt fönster så kan ni högerklicka och välja det alternativet.

Klasser/ämnen - Riktad information till specifika grupper

onsdag 24 september 2014

Åk 7 Berättelse inspirerad av Tystnadens hus

Då har vi ett datum då era berättelser ska vara klara, torsdagen den 16/10 under lektionstiden.

Med andra ord så är det ingen hemuppgift då du ska hinna skriva klart din text samt ge respons under lektionerna.

Tänk på att jag i detta arbete bland annat kommer att bedöma din förmåga att använda person- och miljöbeskrivning, samt hur du kan skriva inre och yttre dialog på att korrekt sätt.

Bedömningskriterier:

E:
Eleven kan skriva olika slags texter med viss språklig variation, enkel textbindning samt i huvudsak fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer. De berättande texter eleven skriver innehåller enkla gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med enkel uppbyggnad. 

Dessutom kan eleven ge enkla omdömen om texters innehåll och uppbyggnad och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet, kvalitet och uttrycksfullhet på ett i huvudsak fungerande sätt.

C:
Eleven kan skriva olika slags texter med relativt god språklig variation, utvecklad textbindning samt relativt väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer. De berättande texter eleven skriver innehåller utvecklade gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med relativt komplex uppbyggnad. 

Dessutom kan eleven ge utvecklade omdömen om texters innehåll och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet, kvalitet och uttrycksfullhet på ett relativt välfungerande sätt.

A:
Eleven kan skriva olika slags texter med god språklig variation, välutvecklad textbindning samt väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer. De berättande texter eleven skriver innehåller välutvecklade gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med komplex uppbyggnad. 

Dessutom kan eleven ge välutvecklade och nyanserade omdömen om texters innehåll och uppbyggnad och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet, kvalitet och uttrycksfullhet på ett väl fungerande sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar